reklama

Obraz silvestrovskej noci

Je podvečer, 31. decembra, a ja kráčam zasneženou silvestrovskou ulicou. Je už hustá tma, aj keď hodiny ukazujú iba čosi po šiestej. Túlam sa a snažím sa nadobudnúť pocit aspoň nejakej, i keď len chabej telesnej aktivity, keďže posledné vianočné dni jej v porovnaní s celým uplynulým rokom až tak veľa nebolo. V ušiach mi znie hudba a ja si kontrolujem na displeji telefónu, čo mi to práve hrá.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (8)

Po chvíľke však cítim potrebu byť v užšomkontakte s tichom okolitej zimy a snímam si slúchadlá z uší, abysom nebol natoľko izolovaný. Kráčam po dôverne známych uliciach, ktoré všakdnes pôsobia akosi inak... Asi je to sčasti aj tým, že domy a stĺpy popriceste sú osvetlené tisícami malých žiaroviek a okrem toho, veľa robí ajstále pretrvávajúca sviatočná atmosféra.

Pri jednom dome zostávam stáť. Hľadím na farebnéžiarovky, ktorými je vyzdobený vchod ako aj pred domom stojaci stromček.Zahľadím sa na svetlá a nechávam voľný priechod asociáciám, ktoré miv hlave vznikajú. Trochu prižmúrim oči, aby sa svetielka trošku rozmazalia pôsobili tak trochu abstraktnejšie i romantickejšie. Zabralo to...zachytil som akýsi závan spomienok na moje detské prežívanie vianočnéhoobdobia. Bol to iba slabý závan, no napriek tomu dostatočne zreteľný. Spokojnýsa pomaly odvraciam a pokračujem pomalým krokom v ceste. Prechádzamokolo rôznych domov... V jednom je ticho a cez okno vidím zazáclonami mihajúce sa postavy... V ďalšom sú stiahnuté žalúzie, prítomnosťdomácich prezrádza iba cez malé štrbiny presvitajúce svetlo z obývačky.O niekoľko metrov ďalej stojí dom, z ktorého ku mne preniká hlasnáhudba. Keď podídem bližšie, vidím cez okná dnu. V rozsvietenýchmiestnostiach sa pohybuje množstvo mladých ľudí. Chystajú sa na silvestrovskúzábavu, pomyslím si. Postupne si uvedomujem, že niečo podobné prebieha takmerv každom dome, okolo ktorého prechádzam. V jednom už dokoncas prípravami očividne skončili a zábava je v plnom prúde. Štyrivonku stojace autá naznačujú, že oslavujúcich je ľudí dosť veľa... Veď prečo by ajnie? Je predsa Silvester, posledný deň v roku.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Časom mi však napadlakacírska myšlienka: prečo si ľudia navykli oslavovať koniec roka tak bujaro?Alebo oslavujú príchod nového? Aký dôvod má človek na to, aby sa práve túto nocbavil najbláznivejšie z celého roka? Ako malé dieťa, doteraz si topamätám, býval som pri prelome rokov skôr smutný ako veselý... tak nejak mibolo za starým rokom smutno. Teraz je to už postupom času iné, alemelancholický duch vo mne žije naďalej, aj teraz, keď mám už na krku čerstvú„štvrťstoročnicu"... Nebojte sa, týmto nechcem povedať, že som protisilvestrovským oslavám. To by mi ani nenapadlo a ani zďaleka to tak nieje. Je dobré, ak sa človek dokáže radovať, preto oslavu ako takú schvaľujem. Len ma to zaujalo, aké zvyky si ľudia vedia vypestovať, pričom nijakélogické vysvetlenie často nemajú.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ľudia tvrdia, že oslavujú fakt, že starý rok zvládli.Alebo oslavujú preto, lebo sa tešia na nový, prichádzajúci rok. Keď tak nad týmpremýšľam, ono to vlastne asi bude práve o tom... O rozlúčke sostarým rokom a o vítaní nového. To beriem, je to zmena, každý ju viacalebo menej vníma.

Len si tak trochu uvedomujem, že je to natoľko vážna zmena,že ja osobne ju netúžim prežiť v návale bujarej oslavy alebo v alkoholovom opojení, pretože v tom stave bysom ju nedokázal poriadne ani vnímať. Precitol by som až ráno 1. januáraa zrazu by som si uvedomil: aha, už je to tu - nový rok prišiel, a jasom si ho ani nevšimol, keď klopal na dvere a ani neviem, kedy som mu ichotvoril a už vôbec netuším, kedy sa tu tak udomácnil, že si dokonca stiholurobiť v kalendári nový rozvrh a prepísať číslicu 2007 na 2008...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Áno, je to veru vážna zmena. Nejde tak ani o to,že rok je vystriedaný rokom ďalším. Dôležitá je skôr tá symbolika, ktorá jev striedaní sa rokov - symbolika plynutia pozemského času, vývoja, symbolikaplynutia nášho vlastného života... Symbolika, ktorá zvýrazňuje vážnosť každej zmeny,každého dôležitého medzníka v našich osobných životoch. Koniec roka ječas, ktorý je ako stvorený na to, aby sa človek pristavil a zamyslel saaspoň na pár sekúnd, no o to úprimnejšie, čo mu jeho doterajší životpriniesol, čo ho uplynulý rok naučil o ňom samom ako aj o iných a napokon čochce, aby mu priniesol rok, ktorý práve prichádza...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

...je sedem hodín, čas pokročil a ja sa blížim pomaličkydomov. Zastanem pred naším domom a zostávam chvíľku stáť, zahľadený niekamna abstraktné miesto. Premýšľam, čo som v uplynulom roku prežil... Ako somsa staral o seba, o svoju dušu, svoje srdce, o svoj život... akosom sa staral o to, aby život mal svoj smer a aby kráčalv ústrety absolútnym nekonečným diaľavám, kde už striedanie rokov nemážiadny význam... kde starý rok neodchádza a nový neprichádza... kde náš časstráca svoju dôležitosť. Napokon, dôležité nie sú samotné predsavzatia, alecity a pocity. Nemusím nahlas vysloviť, čo chcem zmeniť. Ak to chcema cítim to tak, môže to zostať nevypovedané a moja snaha o zmenutým neutrpí ani najmenej. Ak to tak však necítim, môžem si to povedať ajstokrát... a takto končí mnoho predsavzatí.

Jadro života je v duši každého z nás a životje z veľkej časti tvorený citmi človeka. Kiežby som ich aj ja dokázal zreteľnejšie vnímať.... Vlastne, toto by mohlo byť mojím tohtoročným predsavzatím - učiť sato...

Juraj Skačan

Juraj Skačan

Bloger 
  • Počet článkov:  22
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som dosť melancholický človek, žiaľ už nevyliečiteľne... S túžbou niekam smerovať. Zoznam autorových rubrík:  PoviedkyViac-menej reálna fikcia...FotoSlávne miesta sveta mojimi očaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu